Updated: September 16, 2021
Our research
Research vessel travels across the ocean using carbon dioxide from the air as fuel
−− 二酸化炭素から燃料を作って世界中の船を走らせたい −−
そんな野望を抱いて日々研究している私たちは、CRRAの中で主に海に関する研究を行なっている、
海上運輸開発局(MU4;Marine Utilization for halting climate change)です。
今から4年前、私たちは空気中の二酸化炭素を石油の代替燃料に変える化学反応を発見しました。
その反応で生成された軽油を、そら(空気中)から作ったガソリン(燃料)ということで、「そらりん」と名付けました。
この「そらりん」は、弊社の発明品である「ひやっしー」を使用して回収した空気中の二酸化炭素に、化学的な処理を施して生成させる軽油です。
つまり、生成から使用の過程で二酸化炭素を余分に排出しないため、地球温暖化を止める鍵になる燃料だと考えています。
さて、そらりん を実用化させるためには、まずは実証実験が欠かせません。
そこで利用するのが、MU4自慢の研究船である「第五金海丸」です。
金海丸はディーゼルエンジンを搭載している船なので、軽油を燃料として動きます。
ひやっしー から作った そらりん を金海丸で実証実験をし、改善と研究を重ね、安全にご利用いただける製品として全世界に発信することが、私たちMU4の大きな目的の一つです。
The purpose of crowdfunding
Summer 2021: Half-way around Japan for 50,000 yen a day
現在、金海丸は新潟県新潟市にある新川漁港という港へ係留しています。
私たちがこれから予定しているそらりんの研究・実証実験のためには、そらりんを作る工場がある関東の港に金海丸がなくてはなりません。
7月31日(土)、私たちは新川漁港から千葉県の港へ向け、金海丸を回航させます。
そのためには金海丸を動かす燃料(軽油)が必要なのですが、金海丸サイズの船になると、1日航行するのに
およそ 5万円 分の燃料が必要です。
皆様からご支援いただいたお金は、まずこの燃料費の購入に使用させていただきたいと考えています。
A lifeline on the sea that protects lives and ships
Marine radar is a device that displays information about nearby ships and obstacles as images.
Currently, the Kinkai Maru is not equipped with a shipboard radar.
If the weather is clear and the sea is calm, accidents can be prevented by keeping a thorough lookout, even without radar.
However, when visibility is reduced due to rain or thick fog, or the sea becomes rough and maneuvering becomes difficult, it is necessary to quickly spot nearby ships or obstacles and steer the ship in order to prevent accidents.
It is no exaggeration to say that marine radar is a lifeline at sea that prevents accidents.
Marine radars are very expensive equipment, with even the cheapest ones costing 200,000 yen .
We will use the money you have donated to fund this ship's radar, and strive to ensure safe navigation that not only protects the lives of the crew and the hull of the Kankai Maru, but also the lives of those on the other side.
Added 2021/08/09
On August 6th, the Kinkai Maru was making smooth progress across the Tsugaru Strait when suddenly, mid-ship, it began spewing out a huge amount of black smoke and its engine began to malfunction.
Therefore, we determined that if we continued on this path, the engine would stop in the middle of the Pacific Ocean, so we quickly gave up on heading to the port we had planned to call at and made an emergency evacuation to the nearest port.
The next day, a repairman checked the engine and found that the Kanakai Maru's engine was already in quite bad condition and could stop working at any time if things continued as they were.
We plan to continue sailing it to our destination, Katsuura, Chiba Prefecture, but because it is in a very dangerous condition, we would like to repair it as soon as possible.
Replacing an engine would cost a very large amount of money, 4 million yen even for a used one, and it is not an amount that can be easily prepared.
We would appreciate your support so that we can conduct Sorarin's research safely on the Kinkai Maru after its voyage.
History of the Kinkai Maru
A legendary fishing boat that was 45 years old and boasted the largest catch.
第五金海丸は、昭和50年(1975年)10月に新造され、翌年5月27日に検査を受けて漁船としての活躍が始まりました。
以後何代にもわたって引き継がれ、2020年5月まで漁船として活躍していました。
その大きさやパワー、先代の方の腕によって、港の中で最大の漁獲量を誇っていた伝説の船であったと言われています。
先代の方が病気でお亡くなりになり、処分にお困りだったご遺族の方は、金海丸を「ジモティー(※1)」に出品されました。
CRRA代表理事・機構長の村木風海は、日課のネットサーフィン中にたまたまジモティーを開いたところ、偶然にも大きな船舶が投稿されていることを発見し、すぐさま問い合わせて新潟へ飛んで行きました。
金海丸を目の当たりにした村木は大きな衝撃を受け、自身の研究にぜひ活用させてほしいと交渉しました。
それが、MU4と金海丸との出逢いです。
*1 Jimoty is a locally-based classified service, that is, a web service that allows users to give away items they no longer need or recruit people without spending any money.
Return List
Crowdfunding period: Monday, July 19th to Thursday, September 30th, 2021
The deadline has been extended until the scheduled arrival date in Chiba Prefecture.
For all those who donated, we will be giving away a numbered logbook of our half-way trip around Japan .
We will send it to you in PDF format.
Return + Donation Course
This is a 5,000 yen tumbler + donation course. There are 10,000 yen, 30,000 yen, and 50,000 yen courses available.
*The design and contents of the tumbler will be the same as the 5,000 yen return.
Complete donation course
This is a completely donation-based course.
We will not send any rewards such as tumblers, but we will send you a PDF copy of the logbook via email at a later date.
For amounts over 3,000 yen, there is a choice for each course that asks "Do you want a return?" If you select "No ," you can make a full donation.
Status of support
2021年07月19日 海上運輸開発局(MU4)のクラウドファンディングサイトを立ち上げました
2021年07月21日 ご支援額が 100,000円 を突破いたしました
ご支援者様が 10 名を突破いたしました
2021年07月23日 ご支援額が 200,000円 を突破いたしました
2021年07月25日 ご支援額が 300,000円 を突破いたしました
ご支援者様が 20 名を突破いたしました
2021年07月26日 ご支援額が 400,000円 を突破いたしました
2021年07月30日 ご支援額が 500,000円 を突破いたしました
ご支援者様が 30 名を突破いたしました
2021年08月07日 ご支援額が 600,000円 を突破いたしました
2021年08月08日 ご支援者様が 40 名を突破いたしました
2021年08月22日 ご支援額が 1,000,000円 を突破いたしました
ご支援者様が 90 名を突破いたしました
2021年08月26日 ご支援者様が 100 名を突破いたしました